ATT BYTA KLOCKBAND
Utför alltid bytet på baksidan av klockan för skulle ni råka repa bandhornen är det inget som syns när ni bär er klocka. Tänk på att ha något mjukt underlag när ni utför bytet så ni inte råkar repa glaset. Är man nybörjare så kan vi rekommendera att ni tittar på instruktionsfilm på t.ex Youtube.
LOSSA PÅ KLOCKBAND
Ta ert bandstiftsverktyg och använd er av ”gaffeln”. Den ska försiktigt ner mellan bandet och bandhornet.
Med hjälp av ”gaffeln” får ni grepp om bandstiftets krage/kragar. Tryck det fjädrande bandstiftet åt sidan.
Fortsätt lägga tryck medan ni vickar ut det ur hålet i boetten. Färdigt!
MONTERA KLOCKBAND
När ni ska sätta tillbaka band på er klocka gör ni bara proceduren omvänt. Tips! Korta delen av bandet (med spännet) ska sitta kl 12 på klockan och långa delen av bandet ska sitta kl 6.
Om ni är högerhänt är det smidigast att lägga klockan i er vänstra handflata.
I med bandstiftet på det ena bandhornet, för lite extra stöd kan ni ta hjälp av er tumme för att hålla det på plats.
Lägg sedan tryck på det fjädrande bandstiftet med hjälp av ert verktyg och låt bandstiftet glida in.
Det finns även de klockor (oftast dykare) som har lugghål, dvs genomgående hål i bandhornen för att underlätta ett byte av band. I så fall använder ni istället ”pinnen” på ert verktyg och trycker in den i lugghålet på sidan av bandhornet.
VÄLJA RÄTT BREDD PÅ BANDET
Luggbredden
Mät avståndet mellan bandhornen på er klocka (det ska vara innermåttet). Bredden anges alltid i mm.
Bredd på bandet
Det går också bra att mäta bredden på ert befintliga band. Vanligaste storlekarna är 18-24mm.
Bredd på spännet
Viktigt att tänka på vid köpa av spänne är att det är vanligast att bandet smalnar av ner mot spännet. Oftast 2mm smalare än själva bandet.
EXEMPEL PÅ POPULÄRA MODELLER
Här följer några populära modeller och bredden på passande klockband:
Breitling Navitimer – 22mm
Breitling Avenger 43-45mm – 22mm
Breitling Avenger 48-50mm – 24mm
Corniche Heritage 36mm – 18mm
Corniche Heritage 40mm – 22mm
Daniel Wellington Classic 36mm – 18mm
Daniel Wellington Classic 40mm – 20mm
IWC Pilot 41-43mm – 21mm
IWC Portugieser 41mm – 20mm
Omega Seamaster Diver 300M – 20mm
Omega Seamaster Planet Ocean 42mm – 20mm
Omega Seamaster Planet Ocean 45,5mm – 22mm
Omega Speedmaster Professional – 20mm
Omega Speedmaster FOIS – 19mm
Omega Speedmaster Reduced – 18mm
Panerai 44mm – 24mm
Rolex Explorer 1 – 20mm
Rolex Explorer 2 (16570) 39mm – 20mm
Rolex Explorer 2 (216570) 42mm – 21mm
Rolex Day-Date 36mm – 20mm
Rolex Datejust – 20mm
Rolex Milgauss – 20mm
Rolex Submariner – 20mm
Rolex GMT-Master – 20mm
Rolex Yacht-Master – 20mm
Seiko SKX007/009 – 22mm
Seiko Turtle – 22mm
Tudor Black Bay 41mm – 22mm
Tudor Black Bay 36mm – 19mm
Tudor Black Bay ”BB58” 39mm – 20mm
Tudor Pelagos – 22mm
Tudor Heritage Ranger – 22mm
Tudor Heritage Chrono – 22mm
KORTA LÄNKEN
Det finns olika sätt att korta er länk beroende på modell. Många moderna klockor har skruvade länkbitar. Ibland kan det sitta rätt hårt då tillverkare valt att limma skruvarna. Det brukar dock räcka med att spola länken under varmt vatten för att få limmet att släppa så ni kan få loss skruvarna.
Sen finns det de länkar som har inpressade länkstift. Det bästa då är att använda ett verktyg som pressar ut stiftet, t.ex ett Bergeon 7230. Viktigt är att pressa ut stiftet i pilens riktning (som oftast finns som symbol på baksidan av länkbitarna).
Tänkt på att försöka ta bort lika många länkbitar på båda sidorna av spännet så spännet hamnar centrerat på er handled.